ΣΕΡΑΦΕΙΟ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΡΙΟ...
""
Γραμμές τρένου....διάβαση...
Κυκλοφοριακό Στάθμευση

Aθήνα 16-1-2017


Προς: Υπουργό Παιδείας,  Έρευνας & Θρησκευμάτων & αρμόδιες υπηρεσίες ΥΠΠΕΘ

Κοιν: Δήμαρχο Αθηναίων και αρμόδιες υπηρεσίες Δήμου


Tο 87ο Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο Γκάζι

Για να κατανοήσουμε την ίδρυση και  λειτουργία του 87ου  Δ.Σ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του Δ. Αθηναίων στο Γκάζι,  είναι απαραίτητη η προσέγγιση συγκεκριμένων γεγονότων της δεκαετίας του ΄90.
Εκείνη την περίοδο (δεκαετία του ΄90)  η περιοχή γύρω από το Γκάζι ήταν δομημένη με ακίνητα τα οποία έμεναν αναξιοποίητα λόγω της επαπειλούμενης απαλλοτρίωσης 11 οικοδομικών τετραγώνων και της αναστολής των οικοδομικών αδειών. Αποτέλεσμα αυτής της ιδιαίτερης συνθήκης δόμησης ήταν η φθηνή προσφορά ακινήτων προς ενοικίαση.

Την ίδια εποχή εξαιτίας της ιδιαίτερης οικονομικής κατάστασης που επικρατούσε στην Ελλάδα, πολλοί τουρκόφωνοι Έλληνες εγκαταστάθηκαν από τη Θράκη στο Γκάζι. Η εγκατάσταση αυτή ενισχύθηκε και από τη μικρή απόσταση της συγκεκριμένης γειτονιάς (μικρότερη από 1 χιλιόμετρο)  από το εμπορικό – ιστορικό κέντρο της Αθήνας.

Η πολυπολιτισμική σύνθεση της γειτονιάς οδήγησε τη Πολιτεία, δια του ΥΠΕΠΘ στην υπογραφή της υπουργικής απόφασης (1996) (Φ10/221/Γ1/1236, Φ.Ε.Κ. 874 τ.Β΄/ 17-9-96) με την οποία νομοθετείται η  μετατροπή επιπλέον τεσσάρων σχολείων σε διαπολιτισμικά σχολεία: το 87ο  Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, το Δημοτικό Σχολείο Σαππών Ροδόπης, το Γυμνάσιο Σαππών Ροδόπης και το Λύκειο Σαππών Ροδόπης. Το 87ο Δ.Σ. ήταν το μοναδικό σχολείο  στην Αθήνα, ενώ τα υπόλοιπα τρία εδρεύουν στην Ροδόπη.

Τα επόμενα χρόνια η  ίδια περιοχή, για τους ίδιους λόγους επιλέχθηκε για μόνιμη κατοικία από μεγάλο αριθμό  οικονομικών μεταναστών από την Αλβανία, κλπ.

Οι Έλληνες που κατοικούσαν για πολλά χρόνια στην περιοχή γίνονται μάρτυρες ραγδαίων αλλαγών, οι οποίες διαμορφώνουν νέα δεδομένα διαβίωσης των οικογενειών τους. Κύριο πρόβλημα αναδεικνύεται η φοίτηση των παιδιών τους στο σχολείο της γειτονιάς τους, στο οποίο αποτελούν μειονότητα. Μοναδική τους επιλογή είναι η μετακίνηση των παιδιών σε όμορα σχολεία: του Θησείου, του Βοτανικού, των Κάτω Πετραλώνων, ενώ  όσοι είχαν την οικονομική ευχέρεια επιλέγουν την ιδιωτική εκπαίδευση.

Στις αρχές του 2000, διαμορφώνεται νέο οικοδομικό πλαίσιο, με το οποίο καταργείται η αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών, κατέπεσε στο ΣτΕ η απαλλοτρίωση των 11 οικοδομικών τετραγώνων και ξεκινά η ανοικοδόμηση της περιοχής. Η ανοικοδόμηση είναι ταχύτατη με τη δημιουργία αναρίθμητων πολυτελών διαμερισμάτων, loft,  αλλά και πολυόροφων επαγγελματικών χώρων. Η οικοδομική έκρηξη, δεν είναι τυχαία, συνδυάζεται  με την εγκατάσταση πολιτιστικών λειτουργιών ευρείας κλίμακας όπως η Τεχνόπολις, το Μουσείο Μπενάκη, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος,  παράλληλα με την στέγαση θεάτρων, καφέ,  εστιατορίων αλλά και κέντρων διασκέδασης. Τα νέα οικοδομικά δεδομένα αλλάζουν εντελώς το τοπίο της γειτονιάς, τόσο ως προς τις χρήσεις   όσο και ως προς την σύνθεση των κατοίκων.

Η αλλαγή στη σύνθεση των κατοίκων στην περιοχή, διαφοροποιεί το μαθητικό πληθυσμό που φοιτά στο 87ο Δ.Σ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αθηνών.

Το  10% του μαθητικού δυναμικού περίπου  είναι Έλληνες που κατοικούν στην περιοχή. Το υπόλοιπο δυναμικό προέρχεται κυρίως από  την δωρεάν μετακίνηση (με πούλμαν που μισθώνει η Περιφέρεια Αττικής) μαθητών με καταγωγή από το Αφγανιστάν και την Αλβανία αλλά και σημαντικό  ποσοστό Ρομά (κυρίως Αλβανικής καταγωγής) και τελευταία προσφυγόπουλα από το hot spot  του Ελαιώνα . Οι τουρκόφωνοι Έλληνες, σταδιακά επιστρέφουν στη Θράκη ή εγκαθίστανται σε άλλες περιοχές του Λεκανοπεδίου,  διότι δεν μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στο νέο αυξημένο βιοτικό επίπεδο που διαμορφώνεται. Επομένως, ο σκοπός για τον οποίο ιδρύθηκε το 87ο Δ.Σ. φαίνεται ότι δεν εκπληρώνεται πλέον με τις ισχύουσες συνθήκες, αδυνατεί δε, η ένταξη των αλλοδαπών μαθητών,  αφού η ελληνική μαθητική κοινότητα αποτελεί μειοψηφία.

Επιπλέον σχεδόν μηδενικό ποσοστό των   αποφοίτων του 87ου  Δημοτικού Σχολείου Αθηνών συνέχισε και ολοκλήρωσε τη φοίτησή του στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού εγκατέλειψε το σχολείο και εισήλθε από μικρή ηλικία στην αγορά εργασίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι στο σχολείο δεν δημιουργήθηκε  τα τελευταία  χρόνια Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων. Το Δημοτικό Σχολείο αποτελείται από 12 αίθουσες διδασκαλίας, αίθουσα τελετών, αίθουσα Η/Υ, αίθουσα μουσικής, αίθουσα για τμήμα ένταξης, αίθουσα βιβλιοθήκης, με εξαιρετική υλικοτεχνική υποδομή.  

Τέλος, τα προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του Β΄ Κ.Π.Σ., που υλοποιήθηκαν με την ευθύνη των ελληνικών Παν/μίων (1997-2008), έχουν σταματήσει, χωρίς να αξιολογηθούν και να αξιοποιηθούν από το σύνολο των σχολείων, προς όφελος των μαθητών.

«Η διαπολιτισμική αγωγή όπως οριοθετείται σήμερα, εστιάζει αποκλειστικά στους αλλοδαπούς μαθητές. Είναι μια περιοριστική «παιδαγωγική για τους αλλοδαπούς μαθητές» και όχι για όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από γλώσσα, πολιτισμό, θρησκεία, φύλο ή κοινωνικού στρώματος. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση αφορά και απευθύνεται σε όλους τους μαθητές, γηγενείς ή μη και σε όλους τους τύπους σχολείων κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας. Τα λεγόμενα «διαπολιτισμικά σχολεία» σταδιακά καταργούνται και οι αλλόγλωσσοι μαθητές  ενσωματώνονται στα κανονικά δημόσια σχολεία… Δεν ενθαρρύνεται η διάδοση των διαπολιτισμικών σχολείων, αλλά η διάδοση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Κι αυτό διότι τα σχολεία αυτά συμβάλλουν στην απομόνωση και το διαχωρισμό των μαθητών και δεν ενισχύουν την πολιτισμική ώσμωση και κοινωνικοποίησή τους» (Προτάσεις Σχ.Συμβούλων για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση προς το ΥΠΕΠΘ, Αθήνα, 25 Νοεμβρίου 2009, Αριθμ. Πρωτ.: 57).
Λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και τις νέες συνθήκες διαβίωσης στη περιοχή μας, η βασική πρόκληση που καλείται σήμερα να αντιμετωπίσει η Πολιτεία, είναι η μετεξέλιξη του 87ου Δ.Σ. Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αθηνών και η  υιοθέτηση μιας σύγχρονης εκπαιδευτικής δομής η οποία δεν θα  εξαντλείται στην αποσπασματικότητα και την βραχυπρόθεσμη εφαρμογή μέτρων, αλλά στην ουσιαστική μετεξέλιξη της σχολικής μονάδας.

Ζητάμε
1.     Την  λειτουργία του 87ου Δημοτικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αθηνών ως  ολοήμερου  Δημοτικού Σχολείου (χωρίς επιθετικούς προσδιορισμούς)  με τμήματα Ένταξης για τους αλλοδαπούς μαθητές .
2.      Την αλλαγή των γεωγραφικών ορίων του ώστε  η ελληνική μαθητική κοινότητα να μην αποτελεί μειοψηφία.
3.     Μέχρι την  έναρξη λειτουργίας του ως  ένα Δημοτικό Σχολείο (χωρίς επιθετικούς προσδιορισμούς)  όπως είναι η συντριπτική πλειοψηφία των Δημοτικών Σχολείων στην Ελλάδα και για λόγους ισονομίας όπως δεν ισχύουν τα γεωγραφικά όρια για τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στο σχολείο να μην ισχύουν τα γεωγραφικά όρια και για την εγγραφή των μαθητών κατοίκων της γειτονίας μας στα όμορα σχολεία. 
Στην διάθεση σας για οποιαδήποτε  διαβούλευση.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Γραμματέας                                                                         Η  Πρόεδρος